W związku z budową nowego bloku gazowo-parowego o mocy 882,9 MW w Elektrowni Rybnik w dniu 3 stycznia o godzinie 22:00 rozpocznie się realizacja serii kilkunastu transportów ponadnormatywnych. Przewozy wielkogabarytowych komponentów na drogach publicznych wymagają podjęcia szeregu niestandardowych działań.
Przyspieszający proces transformacji energetycznej w Polsce spowodował boom na inwestycje w bloki gazowo-parowe, które umożliwiają bilansowanie niestabilnych odnawialnych źródeł energii. Choć podczas ostatniej aukcji w ramach mechanizmu rynku mocy nie udało się uzyskać wsparcia dla nowych projektów, do których realizacji przygotowywały się poznańska Enea i wchodząca w skład grupy kapitałowej Orlen gdańska Energa, w tej dekadzie oddanych do użytku zostanie cały szereg nowych elektrowni gazowych. Jedną z nich realizuje PGE Polska Grupa Energetyczna w Rybniku. W ramach inwestycji o wartości netto blisko 4 mld zł, której wykonawcami jest konsorcjum Polimeksu Mostostalu i Siemens Energy, powstaje blok gazowo-parowy o mocy 822,9 MW.
Nowa jednostka wytwórcza zgodnie z obowiązującym harmonogramem inwestycji powinna zostać oddana do użytku w 2026 roku w grudniu. Realizacja zadania znajduje się już na etapie robót budowlanych. W dniu 3 stycznia rozpocznie się seria transportów ponadnormatywnych, w ramach których na plac budowy dostarczone zostaną wielkogabarytowe komponenty. O godzinie 22:00 pierwszy transport złożony z dwóch zestawów o mocy całkowitej 316 ton i długości 43 metrów każdy ma wyruszyć z portu śródlądowego w Kędzierzynie-Koźlu. Ładunek zostanie przewieziony najpierw przez drogę wojewódzką nr 408 przez Sośnicowice, a następnie drogą powiatową do Knurowa przez Smolnicę i Żernicę.
Po postoju w Knurowie w nocy z 4 na 5 stycznia ładunek ma wyruszyć w dalszą drogą, wykorzystując m.in. fragment drogi krajowej nr 78 pomiędzy granicami miast Gliwice i Rybnik, by dotrzeć na plac budowy w Elektrowni Rybnik. Jak wskazuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w informacji prasowej, realizacja transportu ponadnormatywnego wymaga podjęcia całego szeregu niestandardowych działań. Przykładowo w przypadku mostu nad rzeką Bierawką w ciągu DK nr 78 zamontowana zostanie tymczasowa konstrukcja nośna w postaci prefabrykowanego mostu stalowego o długości 21 metrów, posadowionego nad podporami istniejącego obiektu.
Umożliwi to przeniesienie obciążeń pojazdu wraz z ładunkiem przy uniknięciu nadmiernego obciążenia elementów nośnych mostu. GDDKiA informuje, że po zakończeniu operacji dokonany zostanie przegląd stanu technicznego mostu. Z kolei zestaw przewożący ponadnormatywny ładunek w trakcie przeprawy przez rzekę będzie mógł poruszać się z prędkością nieprzekraczającą 10 km/h. Ma to na celu ograniczenie wpływu sił dynamicznych podczas przyspieszania i hamowania na konstrukcję mostu. W związku z koniecznością montażu tymczasowej konstrukcji nośnej DK nr 78 na odcinku łączącym skrzyżowania z ulicą Szpitalną i drogą wojewódzką nr 921 w Kuźni Nieborowskiej zostanie zamknięty w godzinach 22:00-6:00 w nocy z 4 na 5 stycznia.
W tym czasie kierowcy chcący pokonać rzeczony odcinek będą musieli jechać objazdem drogami lokalnymi przez Knurów. GDDKiA deklaruje, że informacje o kolejnych transportach ponadnormatywnych związanych z budową bloku gazowo-parowego w Rybniku będzie informować na bieżąco. Warto dodać, że z racji lokalizacji nad Morzem Bałtyckim zupełnie inaczej będzie wyglądał transport wielkogabarytowych komponentów do pierwszej polskiej elektrowni jądrowej.
Będzie to możliwe dzięki budowie specjalnego pirsu w postaci pomostu na palach, do którego transporty ponadnormatywne będą dostarczane drogą morską. W przypadku Elektrowni Rybnik z oczywistych względów nie jest to możliwe, jednak przypomnijmy, że do Kędzierzyna-Koźla wielkogabarytowe komponenty dostarczone zostaną śródlądową drogą wodną.